De fleste av oss mennesker opptrer med ulikt fokus om vi er i jobb eller er hjemme privat. Det å skulle snu rundt på disse «rollene» er for mange ikke helt enkelt. Det å være «påskrudd» rent jobbmessig i en arena hvor vi normalt er «private», med tøfler og joggebukse, er vanskelig.
I tillegg er det ikke alle som har fått etablert en god arbeidsplass hjemme. Noen har ikke fysiske muligheter til dette, mens andre tenker at det går seg nok til, å sitte i sofaen med pc ’n på fanget.
Det bør absolutt etableres en god kontorsone, med riktig pult og stol, pc med tastatur og god skjerm. Mange sliter også med et ustabilt bredbånd.
En annen effekt av å bruke hjemmet som kontor, er at pc ‘n er påskrudd hele døgnet, noe som fører til at man er på jobb «24/7». Dette kan selvfølgelig i mange tilfeller være positivt, en for mange kan dette føre til at samværet med dem innenfor hjemmet blir påvirket eller redusert. Mange har derfor funnet det riktig å innføre «kontortid» også på hjemmekontoret.
Noen har også rent personlig valgt å være strukturert når det gjelder bekledning. Av med joggebuksa, og på med buksen og skjorten som man vanligvis bruker på jobben.
Mye av møtene som normalt er av fysisk karakter, er erstattet med teams-møter. Fra et kommunikasjonsfaglig perspektiv, blir kvaliteten i disse møtene ikke så gode som fysiske møter. Man går glipp av de mer menneskelige sidene av å møtes.
Selvfølgelig viktig at teams-møtene organiseres godt rent teknisk, med godt bredbånd, lys- og lydforhold og gjerne med en enhetlig bakgrunn/profil.
I en periode med utbredt bruk av hjemmekontor, vil bedriftens ordinære kontorlokaler få andre og viktige oppgaver enn å huse et antall kontorarbeidsplasser. Lokalene vil bli viktige når det gjelder å være tilrettelagt for Corona-vennlige møteplasser og samhandlingsarenaer. Lokalene må kunne inspirere til noe annet enn de rutinemessige arbeidsoppgavene som var utbredt i lokalene under mer normale tider. Nå er det helt sentralt å kunne inspirere til kreativitet, utvikling, kultur og annet strategiarbeid. Lokalene skal i stadig større grad signalisere hvordan bedriften ønsker å fremstå utad.
—
Publisert: 22.01.2021