Møbler er kostbart å gjenvinne
Møbler som fraksjon er utfordrende og kostbart å gjenvinne da de er produsert og sammensatt av flere ulike materialer; eksempelvis understell i metaller, rammeverk i tre og med ulike tekstiler av både syntetiske og naturlige materialer. En bedre løsning synes derfor å være redistribusjon, reparasjon og gjenbruk av kontormøbler i en sirkulær modell.
Vel og bra, men gjenbruk i kommersiell skala fører også med seg noen vesentlige utfordringer. Først og fremst så må en bedrift få oversikt over hva man har, hvilken stand det er i og hvor mye av det som kan gjenbrukes internt. Avhengig av størrelsen på virksomheten kan denne kartleggingen være meget omfattende og tidkrevende (les kostbar). Videre må en mottaker gjøre tilsvarende øvelse for å få oversikten over hvilke type møbler og antallet man trenger. Avhengig av mottagende virksomhet kan dette være en omfattende eller mer overkommelig oppgave.
Neste steg vil så være å enten selge, donere og/eller re-distribuere overskuddsmøbler til eksterne aktører. Møbellogistikk kan i seg selv være komplekst og spesielt for virksomheter som verken driver med logistikk eller (møbel)montasje i daglig drift kan dette virke overveldende. Med andre ord så er problemet åpenbart for alle parter, mens løsningen synes mer komplisert.
Plattform for kjøp/salg av kontormøbler
I First Mover Group flytter vi ca. 45 000 arbeidsplasser årlig, og som Skandinavias største aktør innen relokaliseringsprosjekter og bedriftsflyttinger kommer vi i kontakt med et stort antall av disse 140 000 tonnene som kastes hvert år. Det fører med seg et stort ansvar med tanke på bærekraft og setter oss i en posisjon til å påvirke og å være en del av løsningen på denne utfordringen.
First Mover Group og GoGood, selskapet bak møbelgjenbruksplattformen Good Work, har derfor inngått et samarbeid med målsetting om å tilrettelegge for en bærekraftig prosess for gjenbruk av kontormøbler. For å få til dette må det bli enklere å både registrere, kartlegge og kjøpe/selge kontormøbler og det har vi stor tro på at plattformen Good Work vil klare.
Plattformen er tilpasset mobil for enklest mulig registrering av møblene som merkes med QR-koder og lastes automatisk inn i et Dashboard som gir full oversikt over møbelporteføljen. Møbleringsplaner kan lastes opp i plattformen og markedsplassen gjør det enkelt å både kjøpe og selge pent brukte kontormøbler tilpasset deres virksomhet og lokaler. Det er naturligvis også mulig å få ut en bærekrafts rapport fra plattformen som gir konkrete tall og data på både det sosiale aspektet, miljø og økonomi.
Dette er spennende og som et miljøbevisst selskap er vi stolte av å få være med på å utvikle sirkulærøkonomi for kontormøbler. Fremtidens kontorstol er grønn!
*Kilde: GoGood – https://www.gogood.no/om-oss
—
Publisert: 08.11.2021