Skip to content
declan-sun-ifiQ73AE_XQ-unsplash-1

Søkemegling

Våre søkemeglere finner riktige lokaler til din bedrift - tilpasset deres fremtidige behov.

Søkemegling for bedrifter – din søkemegler i markedet

Å finne riktige lokaler handler om mer enn pris og kvadratmeter. Som din søkemegler hjelper Realia deg gjennom hele prosessen – fra behovskartlegging til kontraktsforhandlinger. Gjennom profesjonell søkemegling sikrer vi at du som leietaker får fleksible, kostnadseffektive og fremtidsrettede lokaler – helt på dine premisser.

Som en uavhengig rådgiver uten bindinger til gårdeiersiden, jobber Realia kun for én part: deg som leietaker. Vår oppgave som søkemegler er å sikre din bedrift de mest kostnadseffektive, fleksible og fremtidsrettede lokalene – til best mulige betingelser.

thommesen-2

Har din bedrift riktige lokaler for dagens og morgendagens behov?

Mange bedrifter opplever at lokalene de sitter i, ikke lenger støtter virksomheten slik de burde. Kanskje betaler dere for mye, har for lite fleksibilitet, eller lokalene hemmer vekst og samarbeid. Som uavhengig rådgiver hjelper vi dere med å vurdere situasjonen – med kun deres interesser i fokus.

Vi hjelper dere med å finne svar på spørsmål som:

  • Betaler vi mer i leie enn markedsnivået tilsier?
  • Har vi fleksibilitet i leieavtalen til å tilpasse oss endringer?
  • Støtter lokalene våre hybridarbeid og effektiv samhandling?
  • Burde vi reforhandle eller se etter nye lokaler?
  • Hva kreves for å sikre en kostnadseffektiv og sømløs flytteprosess?
thommesen-stolplante

Snakk med en søkemegler for bistand til å finne riktige lokaler

Realia hjelper deg med søkemegling for kontorlokaler. Som uavhengig rådgiver jobber vi kun for deg som leietaker – slik at du får de beste betingelsene og en smidig prosess.

Hvorfor velge Realia som søkemegler for nye lokaler?

  • Uavhengig og objektiv rådgiving: Vi har ingen bindinger til gårdeiersiden – vi jobber kun for deg som leietaker
  • Markedsinnsikt og behovsanalyse: Vi kombinerer en grundig forståelse av deres behov med solid forståelse for markedet for å finne de beste løsningene for deres mål og ambisjoner
  • Sterke forhandlingsevner: Vi sikrer dere best mulig vilkår gjennom grundig markedsinnsikt og profesjonell forhandling
  • Fleksibilitet: Vi finner fleksible løsninger som støtter nåværende og fremtidige behov, samt identifiserer besparelser som kan gi redusert leiekostnader
  • Helhetlig rådgivning fra start til slutt: Fra behovskartlegging til innflytting – vi kan bistå gjennom hele prosessen og sikre en sømløs overgang til ferdig innflytting
thommesen-dør-2
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
biblioteksentralen-logo
bertel-o-steen-logo
werksta-logo
sto-logo
rottefella-logo
thommesen-logo
advania-logo
remarkable-logo
nortura-logo
aibel-logo
thommesen-logo
santander-logo
bw-offshore-logo
aas-jakobsen-vianova-logo
kriminalomsorgens-hs-logo
kredinor-logo
hjort-logo
retura-logo
bg-video-161758688

REFERANSE

Her legger vi inn en referanse - helst for den aktuelle tjenesten.

12345

12345

Lorem ipsum dolor sit amet,
consetetur sadipscing elitr, sed
diam sit amet, consetetur elitr.
Lorem ipsum dolor sit amet,
consetetur sadipscing elitr, sed
diam sit amet, consetetur elitr.

Våre Søkemeglere

Stig Wadahl Leder Næringsmegling
Hans Jakob Garnæs Næringsmegler
Alexander Schram Næringsmegler
Oluf Schou Næringsmegler
Marthine Ringdal Næringsmegler
Henrik Holm Næringsmegler

Kundereferanser

Prosjektbilde fra Advania
Logo for Advania
Advania

Leie av 6250 kvm i Kvadraturen/Tollbugata 32

Et moderne og fremtidsrettet kontor med ca. 300 aktivitetsbaserte arbeidsplasser.

BREEAM Nor klassifisering Excellent og energiklasse A.

Prosjektbilde fra reMarkable
Logo for reMarkable
reMarkable

Leie av 17.000 kvm nybygg på Majorstuen

Realia har bistått reMarkable med etablering av leiekontrakt i nybygg på Majorstuen. Dette bygget muliggjorde samlokalisering av reMarkable sine lokasjoner i Oslo, samtidig som den tar høyde for fremtidig vekst.

Realia og Relokator har også bistått med prosjektledelse og byggeteknisk rådgivning samt hatt ansvar for hele flytteprosessen inkludert koordinering av alle leveranser inn i bygget.

Prosjektbilde fra BW Offshore
Logo for BW Offshore
BW Offshore

Leie av 6000 kvm på Skøyen

Samlokalisering av BW Offshore og BW Gas på en topp moderne og attraktiv lokasjon. Totalt 250 arbeidsplasser.

Prosjektbilde fra Kredinor
Logo for Kredinor
Kredinor

Leie av 5000 kvm i Rådhusgata 27

Innleie av nytt hovedkontor for Kredinor samt reforhandling av leieavtalen i 2020.

Tidligere finansdirektør Signe Bjarttun Jørgensen kan kontaktes som referanse.

Prosjektbilde fra Indra
Logo for Indra
Indra

Leie av 7000 kvm nybygg i Asker

«Vi er veldig fornøyd med resultatet. Vi har fått en løsning som langt overstiger det jeg hadde forventet når vi startet. Plassering, kvalitet på bygget og pris er alle som innertiere å regne fra mitt ståsted.»​ 

Eldar Hauge, Adm. dir

Prosjektbilde fra Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS
Logo for Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS
Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS

Leie av 11.000 kvm nybygg

«Den mest lønnsomme konsulentfakturaen jeg har attestert noen gang.»

Christian Øvergaard, Prosjektleder relokalisering KRUS

Prosjektbilde fra Capra
Logo for Capra
Capra

Leie av 2000 kvm i Torggata

Flytting til nytt kontorlokale for 180 ansatte.

Prosjektet hadde stort fokus å optimalisere plassen for å skape store sosiale soner for arrangementer og bedre samhandling tvers av avdelinger.

Prosjektbilde fra Rejlers
Logo for Rejlers
Rejlers

Leie av 1600 kvm ved Oslo S

Samlokalisering i nye lokaler for 80 ansatte, tilrettelagt for fremtidens arbeidsplass og ytterligere vekst.

Prosjekt med fokus på arbeidsplassutvikling og høye krav til miljø/bærekraft.

Prosjektbilde fra KBN
Logo for KBN
KBN

Leie av 2000 kvm på Filipstad Brygge

Relokalisering til nye lokaler for 120 ansatte, tilrettelagt for fremtidens arbeidsplass.

Prosjekt med fokus på arbeidsplassutvikling og høye krav til miljø/bærekraft.

Filipstad vil etter rehabilitering ha BREEAM Nor klassifisering Excellent og energiklasse A

Prosjektbilde fra Geodata
Logo for Geodata
Geodata

Leie av 2500 kvm kontor i Grev Wedels plass 9

Et sosialt samlingspunkt for samhandling, sentralt i Oslo i et totalrehabilitert bygg.​

Prosjektbilde fra Itera
Logo for Itera
Itera

Leie av 2000 kvm kontor ved Stortinget

Relokalisering av 100 ansatte til Oslo sentrum. Markedskartlegging og forhandlinger.

Prosjektbilde fra Pressens Hus
Logo for Pressens Hus
Pressens Hus

Leie av 5000 kvm i Skippergata

Samlokalisering av et utvalg presseorganisasjoner og mediebedrifter der vi bistod med arbeidsplasskonsept, markedssøk og forhandlingsbistand.

Bygget er et transformasjonsprosjekt med høye krav til miljø/bærekraft som er BREEAM «Very good» sertifisert og vant Oslo Bys arkitekturpris i 2022.

Prosjektbilde fra Opplysningen 1881
Logo for Opplysningen 1881
Opplysningen 1881

Leie av 2500 kvm på Lysaker

Relokalisering av hovedkontoret fra Nydalen til Lysaker.

Prosjektbilde fra Advokatfirmaet Hjort
Logo for Advokatfirmaet Hjort
Advokatfirmaet Hjort

Leie av 5000 kvm i Oslo sentrum fordelt over 3 plan

«Bygget i Universitetsgata er konstruert etter strenge miljøkrav, og Hjort kommer til å få særlige funksjonelle lokaler tilpasset virksomheten som vil gi gode ramme for videre utvikling.»

Christopher J. Helgeby, Managing partner, Hjort

Prosjektbilde fra Beyond
Logo for Beyond
Beyond

Leie av 450 kvm i Lillestrøm

Branding selskapet Beyond, tidligere Ahlin Novateur, relokaliserte til Meierkvartalet sentralt i Lillestrøm sentrum der de har en egen kontordel men deler sosial sone med organisasjonen Kunnskapsbyen. Gjennom denne samlokalisering med er målet å skape en møteplass for næringsliv og kunnskapsbedrifter i Lillestrøm.

Prosjektbilde fra Opticus
Opticus

Leie av 350 kvm lokaler til øyeklinikk i Lillestrøm sentrum

Øyeklinikken Opticus flyttet sin virksomhet til Torvet i Lillestrøm der de er lett tilgjengelig for sin kundegruppe i Romerike regionen.

Prosjektbilde fra Retura
Logo for Retura
Retura

Leie av 460 kvm i Lillestrøm sentrum

Relokalisering til Lillestrøm for Returas hovedkontor. Valget falt på Meierikvartalet, et nybygg med gode energikrav sentralt i Lillestrøm

Prosjektbilde fra Norwegian Hull Club
Logo for Norwegian Hull Club
Norwegian Hull Club

Leie av 1000 kvm på Tjuvholmen

Relokalisering til nye lokaler for 35 ansatte

BREEAM Nor klassifisering Very Good og energiklasse Grønn C

Prosjektbilde fra Ambita
Logo for Ambita
Ambita

Leie av 1200 kvm i Vika

Bistand med søk, kontraktsforhandlinger og overgang til aktivitetsbaserte arbeidsformer.

Prosjektbilde fra Mycoteam
Logo for Mycoteam
Mycoteam

Leie av 1400 kvm i Nydalen

Bistand med søk, kontraktsforhandlinger og utforming av kontor- og labarealer.

Prosjektbilde fra Admincontrol
Logo for Admincontrol
Admincontrol

Leie av 700 kvm i Vika

Bistand med søk og kontraktsforhandlinger ifm. ny leieavtale for ca. 40 ansatte med overtakelse medio 2025.

Prosjektbilde fra Systek
Logo for Systek
Systek

Leie av 700 kvm ved Tullinkvartalet

Nytt kontor for ca. 100 IT-konsulenter og eget eventareal med scene og presentasjonsmuligheter

Prosjektbilde fra Oseberg Solutions
Logo for Oseberg Solutions
Oseberg Solutions

Leie av 750 kvm i Vika

Nytt kontor for ca. 100 ansatte med overtakelse i februar 2024.

Prosjektbilde fra PlanB
Logo for PlanB
PlanB

Leie av 450 kvm kontor og samværslokaler på Helsfyr

Bistod med søk og kontraktsforhandlinger ifbm. Relokaliseringen av PlanB, en privat tjenesteleverandør til kommunalt barnevern og BUFetat.

Plan B flyttet inn høsten 2024.

Prosjektbilde fra Meknonomen
Logo for Meknonomen
Meknonomen

Leie av 1100 kvm på Helsfyr

Nytt hovedkontor med 65 arbeidsplasser basert på nytt aktivitetsbasert arbeidsplasskonsept.

Prosjektbilde fra Inbound
Logo for Inbound
Inbound

Leie av 600 kvm i Kvadraturen

Nytt kontor og samlingssted for ca. 45 ansatte med eget podcast- og videostudio.

Prosjektbilde fra Avo Consulting
Logo for Avo Consulting
Avo Consulting

Leie av 1300 kvm i Oslo sentrum øst

Et sosialt samlingspunkt for samhandling for nærmere 90 konsulenter, sentralt i Oslo.​

Prosjektbilde fra Nordea
Logo for Nordea
Nordea

Leie av 1000 kvm Bjørvika

Bistod i søket og forhandlingene av et nytt rådgiverkontor sentralt i Bjørvika for omtrent 50 arbeidsplasser.

Prosjektbilde fra Bjørknes Privatskole
Logo for Bjørknes Privatskole
Bjørknes Privatskole

Leie av 1100 kvm kurslokaler i Nydalen

Virksomheten flyttet etter mange år i samme bygg på Frogner til Nydalen.

«Vi vil benytte anledningen til å takke Realia for det gode samarbeidet og for de flotte lokalene dere fant til oss.»

Lise KratterAdministrasjonssjef, Bjørknes AS

Prosjektbilde fra Høyskolen Kristiania
Logo for Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania

Leie av 1000 kvm kurslokaler i Kvadraturen

Lokaler tilpasset studio- og undervisningsvirksomhet sentralt i sentrum.

Prosjektbilde fra ITV studios
Logo for ITV studios
ITV studios

Leie av 1000 kvm i Nydalen

Produksjons- og kontorlokaler for det Britiske produksjons- og distribusjonsselskapet ITV Studios norske avdeling.

Prosjektbilde fra Finansklagenemda
Logo for Finansklagenemda
Finansklagenemda

Leie av 1000 kvm på Skøyen

Innleie av 1000 m2 kontorlokaler i Skøyen Atrium for Finansklagenemnda

Prosjektbilde fra Hafslund Oslo Celsio
Logo for Hafslund Oslo Celsio
Hafslund Oslo Celsio

Rådgivning ifbm. kjøp og leie av lokaler til varmesentraler i Oslo

Realia har bistått med markedskartlegging, investeringsrådgivning og innspill til forhandlinger i følgende prosjekter:​

  • 2020: Ny vekslerstasjon på Oppsal ​
  • 2022: Ny energisentral i Construction   City på Økern​
  • 2023: Pågående prosjekt sentralt Oslo​
Prosjektbilde fra Sana Pharma Medical
Logo for Sana Pharma Medical
Sana Pharma Medical

Leie av 593 kvm på Lysaker

Nye moderne kontorløsning for 25 personer. Tilrettelagt for mer aktivitetsbaserte arbeidsplasser med god input i fra IARK.

Prosjekt med fokus på arbeidsplassutvikling og krav til miljø/bærekraft.

Prosjektbilde fra Otra
Logo for Otra
Otra

Leie av 2300 kvm kontor, lager og proffbutikk på Bryn.

Bistod i leiesøket og forhandlingene av ny leiekontrakt der elektroselskapet Otra samlokaliserte hovedkontor, lager og proffbutikk i et eldre bygg som ble tilpasset deres spesifikasjoner og behov.

Prosjektbilde fra Mekonomen, Sørensen & Balchen, Meca
Logo for Mekonomen, Sørensen & Balchen, Meca
Mekonomen, Sørensen & Balchen, Meca

Leie av 32.000 kvm nybygd lagerlokale på Vestby

Realia bistod Meca, Mekonomen og Sørensen & Balchen med samlokalisering på Vestby der de skal, i tillegg til en kontorseksjon og diverse lagerfunksjoner, også ha et fullautomatisert plukklager basert på Autostorekonseptet.

Ferdigstilling og overtagelse er planlagt til februar 2025.

Prosjektbilde fra Hydroscand
Logo for Hydroscand
Hydroscand

Leie av 8700 kvm nytt logistikkbygg på Lindeberg

«Erfaringen med Realia som samarbeidspartner var en positiv. Vi hadde en kontaktperson som skaffet tilveie den kompetansen som var nødvendig i de forskjellige faser. For Hydroscand var det helt nødvendig med denne kompetansen som Realia kunne bistå med. Alt fra byggteknisk til juridisk bistand. Realia er et helt uavhengig leietakerrådgiver som gir tillit. Det viktige i en slik prosess er å ta med rådgiver fra dag en og benytte denne gjennom hele prosessen til avtale er signert. Det ga trygghet.»

Magne Høyland, Adm. Direktør

Prosjektbilde fra Bilia
Logo for Bilia
Bilia

Leie av 12.500 kvm kombinasjonslokaler på Brobekk

Leie kombinasjonslokaler for verksted, kontorer, butikk og lager. Ferdigstilt Q4 2023.

Prosjektbilde fra A/S Pakk & Ilegg
Logo for A/S Pakk & Ilegg
A/S Pakk & Ilegg

Leie av 2100 kvm kontorer, produksjon og pallelager ved Hvam

Overtakelse Q2 2023, delvis tilpasset for leietaker

Prosjektbilde fra Transportutstyr AS
Logo for Transportutstyr AS
Transportutstyr AS

Leie av et enbrukerbygg, 2183 kvm BTA sentralt Skedsmo

Overtakelse Q3 2024, delvis tilpasset for  Transportutstyr som ny fremtidig Leietaker.

Prosjektbilde fra Biltekno
Logo for Biltekno
Biltekno

Leie av verkstedlokaler (bil), 1206 kvm BTA Kalbakken

Overtakelse Q2 2024, delvis tilpasset for Biltekno sin virksomhet.

Lang leieavtale (10 år)

Prosjektbilde fra Biblioteksentralen
Logo for Biblioteksentralen
Biblioteksentralen

Leie med kjøpsopsjon av 8000 kvm nybygde og behovstilpassede kontorer og lager i Brobekkvn 80

«Jeg ble bedt om å vurdere dere på en skala fra 1-10 – og jeg ga dere en tier, da jeg ikke helt ser hvordan dette kunne vært gjort særlig bedre»

Hans A. Vigen, økonomidirektør, Biblioteksentralen

Prosjektbilde fra Idun og Bako
Logo for Idun og Bako
Idun og Bako

Leie av 12.500 kvm kombinasjonsbygg på Berger

Kontor og produksjonslokaler for kake og bakeselskapene Bako og Idun Industri

Prosjektbilde fra Werksta
Logo for Werksta
Werksta

Leie av 3000 kvm på Alna

Oppgraderte verkstedlokaler og tilhørende kontorer som er særskilt tilpasset Werkstas virksomhet.

Lang leiekontrakt (10 år).

Prosjektbilde fra Bertel O. Steen
Logo for Bertel O. Steen
Bertel O. Steen

Reforhandling av 12.500 kvm logistikkbygg på Berger

Bistod også med rådgivning rundt innleie av 4000 kvm verkstedlokaler på Ulven.

Prosjektbilde fra Sto
Logo for Sto
Sto

Leie av 7000 kvm kontor og logistikk på Langhus

Tilpasning av eksisterende bygg + nybygg iht. leietakers spesifikasjon for å skape et nytt hovedkontor og logistikksenter for Sto

Prosjektbilde fra Epiroc og Atlas Copco
Logo for Epiroc og Atlas Copco
Epiroc og Atlas Copco

Leie av 12.000 kvm nybygg på Vestby

Realia bistod i leiesøkprosessen der vi bistod de to fisjonerte selskapene Epiroc og Atlas Copco med å samlokalisere deres nye hovedkontorer, verksted og logistikksentre.

Prosjektbilde fra Solar
Logo for Solar
Solar

Nybygg for Solar Norge, Avd. Drammen

Totalt 1250 kvm proffbutikk i Kobberviksdalen.

Ferdigstillelse Q2 2023

Prosjektbilde fra Rottefella
Logo for Rottefella
Rottefella

Leie av 6000 kvm nybygg på Lierstranda

Lokalene skal romme industri, verksted og hovedkontor for skibindings- og klesprodusent Rottefella.

Ofte stilte spørsmål

Hva er en søkemegler?

En søkemegler er en uavhengig rådgiver som hjelper bedrifter å finne riktige kontorlokaler eller næringslokaler. I motsetning til en tradisjonell eiendomsmegler, som jobber på vegne av gårdeier, jobber en søkemegler utelukkende for leietaker.

Gjennom profesjonell søkemegling får du:

  • En strukturert prosess for å kartlegge behov og krav

  • Full oversikt over aktuelle lokaler i markedet

  • Forhandling av leievilkår på dine premisser

  • Trygghet for at du får en kostnadseffektiv og fleksibel løsning

 

Kort sagt: en søkemegler sørger for at bedriften din får de beste lokalene – uten skjulte bindinger eller unødige kostnader.

 

Hva er søkemegling, og hvordan hjelper det kundene deres?

Søkemegling er prosessen der en søkemegler hjelper deg å finne riktige kontorlokaler og forhandle frem best mulige betingelser. Tjenesten er utviklet for bedrifter som ønsker en profesjonell og uavhengig rådgiver på sin side i leiemarkedet.

Slik hjelper søkemegling deg som leietaker:

  • Kartlegging av behov – vi analyserer arealbruk, beliggenhet og fremtidige krav.

  • Søk i markedet – vi finner alle relevante lokaler, ikke bare de som gårdeiere selv promoterer.

  • Forhandling – vi reforhandler vilkår eller inngår nye avtaler på dine premisser.

  • Trygghet og besparelse – du sparer tid, reduserer kostnader og får lokaler som faktisk støtter virksomheten.

 

Kort fortalt: søkemegling sikrer at bedriften din får fleksible og kostnadseffektive lokaler – uten at du må bruke tid på å navigere markedet alene.

 

Hvor lang tid før leiekontrakten utløper bør vi starte søket etter nye lokaler?

Det anbefales å starte prosessen med søkemegling minst 12–18 måneder før leiekontrakten utløper. Grunnen er at gode lokaler ofte har lang beslutnings- og tilpasningstid, og reforhandling av eksisterende avtale tar også tid.

En søkemegler kan hjelpe deg tidlig i prosessen med å:

  • Kartlegge fremtidige behov for areal og beliggenhet

  • Undersøke tilgjengelige lokaler i markedet

  • Reforhandle eksisterende leieavtale om det er mest lønnsomt

  • Sikre en smidig overgang uten unødige kostnader eller hastebeslutninger

 

Kort sagt: jo tidligere du setter i gang, desto større mulighet har du til å sikre de mest fleksible og kostnadseffektive lokalene – på dine premisser.

 

Hvilke fordeler har bedrifter av å bruke Realia som søkemegler fremfor å gjøre jobben selv?

Å finne og forhandle riktige lokaler kan virke enkelt, men prosessen er ofte både tidkrevende og komplisert. Som søkemegler hjelper Realia bedriften din med profesjonell søkemegling som gir klare fordeler:

  • Tidsbesparelse – vi tar oss av hele prosessen, fra behovsanalyse til kontrakt.

  • Bedre vilkår – vi kjenner markedet og forhandler på dine vegne for å oppnå de mest kostnadseffektive avtalene.

  • Uavhengighet – vi jobber kun for leietakere, aldri for gårdeiere, og har derfor ingen skjulte bindinger.

  • Markedskunnskap – tilgang til hele markedet, også lokaler som ikke er synlig annonsert.

  • Strategisk rådgivning – vi ser på hvordan lokaler kan støtte vekst, trivsel og fleksibilitet i bedriften.

 

Kort sagt: med Realia som søkemegler får du trygghet, besparelser og bedre beslutningsgrunnlag enn du ville fått ved å gjøre jobben selv.

 

Hvordan sikrer dere at lokalene dere finner er riktig match for kundens behov?

Som din søkemegler starter vi alltid med en grundig søkemegling-prosess der vi kartlegger bedriftens behov, både nå og i fremtiden. Målet er å sikre at lokalene ikke bare passer i dag, men også støtter utvikling, trivsel og fleksibilitet på lengre sikt.

Slik jobber vi for å finne riktig match:

  • Behovsanalyse – vi ser på arealbruk, beliggenhet, arbeidsform og vekstplaner.

  • Markedsoversikt – vi vurderer hele markedet, inkludert lokaler som ikke er annonsert.

  • Objektiv vurdering – som uavhengig rådgiver jobber vi kun for deg som leietaker.

  • Forhandling – vi sikrer best mulige vilkår på lokaler som møter dine krav.

  • Langsiktig verdi – vi vurderer hvordan lokalene kan bidra til trivsel, effektivitet og kostnadsbesparelser.

 

Kort sagt: vi kombinerer markedskunnskap, analyse og uavhengig rådgivning for å gi deg lokaler som faktisk matcher virksomhetens behov – ikke bare på papiret, men i praksis.

 

Hvordan håndterer dere forhandlingene på vegne av kunden?

Som søkemegler tar Realia hele ansvaret for forhandlingene slik at du slipper tidkrevende og krevende prosesser. Gjennom profesjonell søkemegling representerer vi kun én part – leietakeren – og sikrer at alle vilkår forhandles på dine premisser.

Slik håndterer vi forhandlingene:

  • Analyse av kontrakt – vi går nøye gjennom eksisterende eller nye avtaler.

  • Benchmarking – vi sammenligner leiepriser og vilkår i markedet for å sikre deg beste referansegrunnlag.

  • Strategi og prioritering – vi definerer hvilke punkter som gir størst gevinst for deg.

  • Forhandling med gårdeier – vi tar dialogen, fremforhandler kostnadsbesparelser og mer fleksible løsninger.

  • Resultatfokus – målet er alltid lavere kostnader, bedre betingelser og en avtale som støtter din virksomhet.

 

Kort sagt: med Realia som søkemegler får du en profesjonell forhandler på laget – uten bindinger til gårdeier, og med fullt fokus på å sikre best mulig avtale for deg.

 

Hvilke typer bedrifter har mest å vinne på å bruke søkemegling?

Søkemegling er nyttig for alle bedrifter som leier kontor- eller næringslokaler, men noen har spesielt mye å vinne på å bruke en profesjonell søkemegler:

  • Mellomstore og store bedrifter – med mange ansatte og komplekse behov for areal, beliggenhet og fleksibilitet.

  • Virksomheter i vekst eller endring – som trenger lokaler som kan tilpasses fremtidige behov.

  • Bedrifter med høye leiekostnader – hvor reforhandling kan gi betydelige besparelser.

  • Organisasjoner som flytter sjelden – og derfor ikke har intern erfaring eller kapasitet til å gjennomføre en profesjonell prosess.

  • Selskaper som vil sikre objektivitet – fordi vi som uavhengig søkemegler kun representerer leietaker, ikke gårdeier.

 

Kort sagt: jo større betydning lokalene har for kostnader, trivsel og effektivitet, desto mer verdi skaper søkemegling.