
Byggrådgivning
Vår kompetanse og erfaring gir deg som leietaker trygghet i viktige beslutninger og sikrer at du får det som er avtalt – uten tilleggskostnad
Forutsigbarhet gjennom struktur, kontroll og kvalitet
Når leiekontrakten er signert, begynner jobben med å forme og tilpasse lokalene til deres behov. Uavhengig om det er et nybygg eller rehabilitering av eksisterende bygningsmasse er det mange valg som må tas til riktig tid for å unngå unødvendige ekstra kostnader og forsinkelser.
Våre rådgivere veiledere dere gjennom denne fasen, gir råd og kvalitetssikrer løsninger, bistår i diskusjoner knyttet til endringer og eventuelle tilleggskostnader. Vi sørger for koordineringer slik at dere får helhetlige og varig gode løsninger som støtter oppunder effektive lokaler i hele leieperioden.

Hva bør følges opp etter signering av leieavtalen?
Å finne nye lokaler er krevende, men mange tror jobben er gjort når leieavtalen er signert. I realiteten er det da prosessen starter. Gårdeier presenterer en beslutningsplan med stramme frister, og leietaker må raskt ta stilling til alt fra planløsning og tekniske valg til belysning, farger og sikkerhet. Uten god struktur og kontroll i denne fasen kan det bli både stressende og kostbart.
Våre rådgivere hjelper leietakere med å sikre forutsigbarhet og kvalitet i hele gjennomføringen. Vi ligger i forkant av beslutningspunktene, gir tydelige råd, følger opp leieavtalen og minimerer risikoen for dyre endringer og forsinkelser. Kort sagt – vi er leietakers byggrådgiver.
Spørsmål vi hjelper kundene med:
- Møter lokalene de tekniske krav (eksempelvis lyd, lys, luft) og kvaliteter som er kontraktsfestet i kravspesifikasjonen / leveransebeskrivelsen?
- Hvilken kvalitet kan man forvente når kravspesifikasjonen sier «god kvalitet»?
- Hvor kan vi spare penger ved gjenbruk og hvor mye bør man som leietaker få i fradrag når man velger bort elementer i kravspesifikasjonen?
- Hva bør tilvalget og/eller endringene vi ønsker koste leietaker?
- Hvordan sikre en god overtakelsesprosess og hva bør vi tenke på når vi skal overta lokalene?
- Hva betyr leietakers vedlikeholdsplikt og hvilke aktiviteter og budsjetter må på plass for å oppfylle kravene til leietaker?
- Har vi overholdt den kontraktsfestede vedlikeholdsplikten?

Snakk med en av våre byggrådgivere
Hvorfor velge Realia til
byggrådgivning?
- Vi er på leietakers side – uavhengige og objektive.
- Du får teknisk innsikt før du signerer.
- Tydelige råd og anbefalinger uten teknisk jargong.
- Erfaring med næringslokaler og leietakerbehov.
- Støtte i forhandlinger med gårdeier.
- Redusert risiko og bedre beslutninger.













































































































Våre Byggrådgivere
Kundereferanser


Leie av 6250 kvm i Kvadraturen/Tollbugata 32
Et moderne og fremtidsrettet kontor med ca. 300 aktivitetsbaserte arbeidsplasser.
BREEAM Nor klassifisering Excellent og energiklasse A.


Reforhandling av leiekontrakt i Asker, totalt 30.000 kvm
Reforhandling av leiekontrakt som inkluderer oppgradering av lokalene av gårdeier for å tilpasse kontorene bedre fremtidens arbeidsplass.
«Aibel er meget fornøyd med gjennomføringen av denne prosessen og vil anbefale dette for andre selskap. Den største verdien for oss ved å engasjere FMG Realia har vært kunnskap og erfaring hos rådgiver og at selskapet også kan tilby oppfølging i neste fase av prosjektet.»
Hans-Jakob Berge, Head of Facilities & Real Estate, Aibel


Leie av 8000 kvm i Vika med innflytting 2021
«First Mover Group har vært en solid sparringspartner for oss i forbindelse med flytting til nye lokaler høsten 2021. Gjennom hele prosjektet – fra planleggingen av byggeprosjektet, gjennom byggefasen og til selve innflyttingen – har vi fått profesjonell veiledning fra dedikerte medarbeidere. Vi opplevde at våre interesser hadde høyeste prioritet og kan anbefale FMG på det sterkeste!»
Sverre Tyrhaug, Managing Partner, Thommessen


Leie av 17.000 kvm nybygg på Majorstuen
Realia har bistått reMarkable med etablering av leiekontrakt i nybygg på Majorstuen. Dette bygget muliggjorde samlokalisering av reMarkable sine lokasjoner i Oslo, samtidig som den tar høyde for fremtidig vekst.
Realia og Relokator har også bistått med prosjektledelse og byggeteknisk rådgivning samt hatt ansvar for hele flytteprosessen inkludert koordinering av alle leveranser inn i bygget.


Leie av 2000 kvm i Torggata
Flytting til nytt kontorlokale for 180 ansatte.
Prosjektet hadde stort fokus på å optimalisere plassen for å skape store sosiale soner for arrangementer og bedre samhandling på tvers av avdelinger.


Leie av 8700 kvm nytt logistikkbygg på Lindeberg
«Erfaringen med Realia som samarbeidspartner var en positiv. Vi hadde en kontaktperson som skaffet tilveie den kompetansen som var nødvendig i de forskjellige faser. For Hydroscand var det helt nødvendig med denne kompetansen som Realia kunne bistå med. Alt fra byggteknisk til juridisk bistand. Realia er et helt uavhengig leietakerrådgiver som gir tillit. Det viktige i en slik prosess er å ta med rådgiver fra dag en og benytte denne gjennom hele prosessen til avtale er signert. Det ga trygghet.»
Magne Høyland, Adm. Direktør